Wintersport en knieblessures

Het is weer zover, de klok is verzet, de dagen worden kouder.. Naast warme chocomel en houtkachels betekent dit voor een groot deel van Nederland ook dat het wintersportseizoen weer voor de deur staat! Wist je dat er toch jaarlijks nog z’n 850.000/900.000 Nederlanders afreizen voor wintersport?! Naast het leuke van de sport, gezelligheid, prachtige omgevingen en natuurlijk aprés-ski is je wintersport niet volledig risicovrij. Blessures liggen namelijk op de loer, zowel bij de beginnend wintersporter als bij de gevorderden.

Wist je dat de knie bovenaan staat aan het lijstje van meest voorkomende wintersportblessures?

Van alle wintersportblessures is ruim 20% toe te schrijven aan de knie! Vandaag nemen we je dan ook mee in iets wat hand in hand gaat, wintersport en knieblessures. Wij leggen je uit welke blessures we elk jaar na de wintersport weer voorbij zien komen, maar vooral hoe je het risico erop kunt verlagen. 

Knieblessures bij wintersport kunnen we onderverdelen in twee groepen. We hebben de traumatische (na een ongeluk of val) en de niet traumatische, waarbij we een verschil zien in het ontstaan tussen beginnend- en gevorderde wintersporters. Om het nog even nuchter te houden beginnen we maar met de niet traumatische. 

Kruisband blessure

Bij niet traumatische wintersportblessures hebben we het eigenlijk voornamelijk over overbelastingsklachten. Denk hierbij voornamelijk aan overbelastingsklachten van spieren en pezen. Deze structuren worden tijdens wintersport erg zwaar belast. We vragen veel schokdemping, veel spanning en er komen veel trekkrachten op deze weefsels. Als we ons dan bedenken dat de gemiddelde Nederlander +-1 week per jaar op ski’s of een snowboard staat, is het niet zo gek te bedenken dat ons weefsel helemaal niet gewend is aan deze specifieke sportbelasting. Het ontstaan van deze blessures kun je vergelijken met het ontstaan van knieblessures als we ineens vanuit niets fanatiek gaan hardlopen. Het weefsel is niet gewend aan de belasting, er wordt veel van gevraagd en het krijgt weinig tijd om te herstellen.

Voordat we beginnen aan de traumatische blessures is het goed in kaart te brengen wat nou eigenlijk risicofactoren zijn voor het oplopen van knieletsel bij wintersport.

Wij zetten de risicofactoren daarom voor je op een rijtje. 

  • Vermoeidheid; zorgt voor verminderde controle over het lichaam en is een enorm grote risicofactor voor knieletsel tijdens sport. Doe daarom rustig aan aan het eind van de dag en zorg voor voldoende slaap.
  • Ongeoefendheid; weinig skill in de sport zorgt ervoor dat je minder goed op verschillende situaties kunt inspelen. 
  • Alcohol; die hoeven we niet uit te leggen denk ik.. 
  • Slecht materiaal; zorgt voor verminderde prestaties en gaat ten koste van kwaliteit van bewegen. 
  • Kwaliteit van de piste; hier heb je niet zoveel invloed op, maar een piste van slechtere kwaliteit zorgt voor een verhoogd risico op blessures.

Als het gaat om traumatische knieblessures kunnen we verschillende oorzaken aanwijzen waardoor knieletsel ontstaat. We zien hierin wel een verschil tussen de geoefend wintersporter en de beginner. Als het gaat om banden zijn de voorste kruisband en de binnenband van de knie zijn het vaakst de pineut. Daarnaast zien we knieletsel vaker bij skiërs dan bij snowboarders. 

Een traumamoment bij skiën kan ontstaan wanneer bijvoorbeeld je ski naar buiten schiet, blijft hangen in de sneeuw of tijdens een val. Het is dan het naar binnen draaien van het bovenbeen ten opzichte van het onderbeen dat maakt dat deze structuren op spanning komen en stuk gaan. 

Bij gevorderd wintersporters ligt de oorzaak vaker bij een hoge impact op de knie, bijvoorbeeld de landing uit een sprong of bij een harde val. Het is voornamelijk letsel aan banden en/of meniscus dat we dan zien ontstaan doordat de impact zo hoog kan zijn dat deze niet verwerkt kan worden. Een dergelijk letsel kan ook ontstaan als je bijvoorbeeld land met (over)strekte knieën. De impact naar achter is dan zo groot dat je voorste kruisband het kan begeven. 

Als het gaat om knieletsel is in alle gevallen vaak gelijk wel duidelijk dat er iets niet goed zit. Bij bijvoorbeeld voorste kruisband letsel wordt de knie vaak binnen no-time dik door het bloed dat in de knie stroomt. Daarnaast kan een knap/pop gehoord zijn en is het vaak niet mogelijk nog op de knie te staan in verband met instabiliteit en pijn. Het klachtenbeeld bij binnenband letsel komt min of meer overeen. Bij andere letsels zoals botbreuken weten we ook vaak wel snel dat er iets niet helemaal in orde is.

Voorkomen is beter dan genezen..

Een ongeluk zit in een klein hoekje.. Het helemaal voorkomen van knieblessures bij wintersport kunnen we dus niet. Wel kunnen we van alles doen om de kans te verminderen dat juist jij de pechvogel gaat zijn.

Neem onderstaande tips dus goed door en ga goed voorbereid op reis!

  • Een groot deel van de knieblessures komt voort uit inefficiënt gebruik van materiaal. Zorg daarom voor goed afgestelde bindingen (DIN) en goed passende schoenen. Weet je zelf niet goed hoe je dit moet doen? Laat dit dan voor je doen bij een wintersport winkel bij jou in de buurt.

  • Onderhoud van je materiaal is ook erg belangrijk. Zorg ervoor dat je bindingen en schoenen in goede staat zijn en zorg er zeker voor dat je ski’s goed glijden. 

  • Ga goed voorbereid de piste op en neem les. Een grote risicofactor voor blessures is de gedachte ‘zo moeilijk zal het niet zijn, ik zal het eens proberen’. Een goede techniek komt je wintersportervaring maar ook je blessurerisico echt ten goede!

  • Ski je al lang, of ben je al ‘wat ouder’, ben dan realistisch. We kunnen als we 50 jaar zijn nu eenmaal niet meer dezelfde inspanningen leveren als toen we 18 waren. Hou rekening met je leeftijd en de grenzen van je fysieke capaciteit. 

  • Drink voldoende. Ons lichaam functioneert nu eenmaal beter als we voldoende gehydrateerd zijn. Wintersport is dusdanig intensief dat we snel door onze vocht reserves heen zijn. Neem dus regelmatig een pauze en drink voldoende. Vanzelfsprekend bedoelen we hiermee geen alcohol :). 

  • Laat alcohol staan, tenminste tot je echt klaar bent op de piste. Onder invloed van alcohol zijn we een stuk minder scherp waardoor het blessurerisico enorm toeneemt. 

  • Ga getraind op reis. Zoals eerder benoemd zijn we in Nederland nu eenmaal niet zo vaak op de piste te vinden. Dit zorgt ervoor dat we weinig tot niet sport-specifiek getraind zijn op de belasting die gaat komen. Gebruik een periode voor je wintersport om jezelf sport-specifiek voor te bereiden op de wintersport. Dit zal je blessurerisico verlagen.

Toch een blessure opgelopen tijdens je wintersport ? Neem dan contact op met Fysio Fitaal in Tilburg. Wij zijn een moderne praktijk Fysiotherapie met de focus op sportfysiotherapie en fysiotherapie na operatie. Naast onze betrokkenheid bij jou revalidatie en herstel maken we gebruik van innovatieve en meetbare fysiotherapie.

Op dit moment hebben we twee locaties . Onze eerste praktijk fysiotherapie is gevestigd in Tilburg Centrum aan de Veldhovenring 57. Onze andere locatie bevindt zich in Tilburg Reeshof aan de Spaubeekstraat 89 in de Basic Fit. 

Afspraak maken

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.