Epicondalgia lateralis – tenniselleboog

Bij een tenniselleboog is er sprake van pijn aan de buitenkant van de elleboog. Ook kan sprake zijn van krachtverlies bij het strekken van de pols. De klachten ontstaan geleidelijk en kunnen meestal herleidt worden naar een korte periode van overbelasten. Verbouwen, veel tillen of iets soortgelijks. Een behandeling kan bestaan uit advies, oefentherapie en drukmassage.

Oorzaken:

Een tenniselleboog (ook wel epicondilitis/epicondalgia lateralis) is een veel voorkomende klacht. Het is een overbelastingsklacht van de strekkers van de pols en hand (m. extensor carpi radialis longus/brevis). Een tenniselleboog komt het meest voor bij volwassenen tussen de 40-50 jaar. Vaak treden de klachten op als gevolg van langdurig/herhaaldelijk uitvoeren van een eenzijdige activiteit. Denk aan het gebruik van een computermuis.

Symptomen:

Bij een tenniselleboog ervaar je klachten aan de buitenkant van de elleboog. Deze klachten kunnen uitstralen naar de onderarm en/of de pols. De klachten treden op bij het strekken van de pols/hand. Het bovenhands oppakken van een voorwerp of het uitwringen van een doek. Daarnaast kunnen warmte en zwelling symptomen zijn van een tenniselleboog en kan krachtsverlies optreden in de pols.

Beloop:

De klachten hebben een geleidelijk ontstaan en nemen toe in de tijd. Fysiotherapie kan het herstel bevorderen.

Diagnose:

De fysiotherapeuten van Fysiofitaal zijn in staat een tenniselleboog vroegtijdig vast te stellen. Dit wordt gedaan met behulp van informatie uit het vraaggesprek, palpatie op de betreffende spier, algemeen onderzoek van de elleboog en pols/hand samen met een aantal specifieke testen om een tenniselleboog te bevestigen.

Behandelingen:

Een behandeling door een van onze fysiotherapeuten zal bestaan uit advies, (huiswerk)oefeningen en fricties (drukmassage). Volledige rust houden is niet nodig, probeer in beweging te blijven maar zoek de pijnlijke handelingen ook niet constant op. Bij Fysiofitaal zorgen we samen met u voor een spoedig herstel!

Heb jij last van een tenniselleboog of van andere elleboog klachten? Maak nu een afspraak bij een van onze fysiotherapeuten.