fbpx

Jeugd sportzorg

Trainen met knie pijn

Sportblessures bij jongeren

Wanneer kinderen intensief sporten zijn ze wat kwetsbaarder voor blessures omdat het lichaam nog volop in de groei zit. Over het algemeen lijkt het zo dat jongens hier gevoeliger voor zijn omdat er plotseling een forse toename aan kracht aanwezig is ten opzichte van het nog groeiende lichaam. De blessures hangen af van de gekozen sport. Bij sporten met een repeterende belasting zoals rennen, kappen en draaien met springen zien we meer blessures aan de knie of enkel. Bij bovenhandse sporten komen schouder en elleboog blessures meer voor. Vanaf 14 jaar zien we dat kinderen sneller blessures ontwikkelen. Kinderen brengen ook meer tijd zittend door dan een aantal jaren geleden. Hierdoor is de belastbaarheid lager en de kwaliteit van bewegen minder. Het risico op een sportblessure bij kinderen is dan ook groter. Er kan ook sprake zijn van prestatie druk op een jonge leeftijd al dan wel niet op een hoog niveau of recreatief. Kinderen willen niet graag opgeven en doen er vaak alles voor om te winnen. Ook is het vaak moeilijk om te begrijpen dat tijdelijk even stoppen met de huidige sport soms de beste keuze is om later weer op volle kracht mee te kunnen doen. Tijdens de revalidatie is het mogelijk om mee te kijken naar wat er allemaal gebeurd en ook vaak noodzakelijk om te zorgen voor een goede communicatie tussen fysiotherapeut, speler en ouder. Er worden tijdens de behandeling vaak afspraken gemaakt over wat wel en niet kan in de desbetreffende fase van het traject. 

 

 

Kruisband blessure

Verschillende soorten sportblessures bij jongeren

We maken hierin onderscheidt in het ontstaansmoment van de blessure. Er zijn blessures die het gevolg zijn van overbelasting of blessures die het gevolg zijn van bijvoorbeeld een val of botsing al wel dan niet met of zonder een tegenstander. Spieren en pezen zijn met name de bron van de klachten bij overbelasting blessures. Tijdens intensief sporten worden spieren pezen flink belast. Het groeiende lichaam heeft moeite dit bij te benen. Er ontstaat dus irritatie van het weefsel. Dit resulteert vaak in pijn en stijfheid van de aangedane structuur. Voorbeelden van blessures met een inwerkende kracht zijn een verzwikking van de enkel, verdraaiing van de knie of een botbreuk in het onderbeen. Blessures zonder inwerkende kracht zijn vooral kleine spierscheuringen door het explosief wegsprinten. 

Wanneer is het nodig om een afspraak te maken bij de fysiotherapeut

Blessures aan de pezen gaan meestal met een paar weken rust over. Het is vaak niet nodig om dit te behandelen. Probeer blessures wel vroeg te signaleren. Een adviesgesprek met een fysiotherapeut is vaak dan voldoende. Samen kijken we of de belasting te veel is en waar we aanpassingen kunnen maken. Vroeger was het advies vaak absolute rust. Tegenwoordig kijken we waar we kunnen aanpassen om de kracht en conditie juist op peil te houden. Je wil niet te ver terugzakken in belastbaarheid. Dit zou zonde zijn en het risico op opnieuw geblesseerd te raken is dan groot. 

Wanneer de klachten langer dan 3 weken aanhouden is het verstandig om een afspraak te maken. We kijken dan of er niet structureel iets moet veranderen in de sportbelasting en de huidige belastbaarheid. 

Krachttraining bij kinderen

Voorheen dachten we dat krachttraining bij jonge kinderen risico’s met zich mee bracht. Dit blijkt niet zo te zijn. We zijn zelf juist fan van kinderen laten wennen aan een grotere belasting om de sportprestaties te verbeteren. Wanneer er een goede begeleiding plaatsvindt van de training is het risico op blessures erg klein. We zijn wel wat terughoudender in de groep tot 12 jaar. In de groep van 12-18 jaar zien we juist dat krachttraining enorm veel voordelen heeft op het voorkomen van verdere blessures.

Bij Fysio Fitaal hanteren we de volgende maatregelen om krachttraining en revalidatie veilig te laten verlopen binnen onze praktijk:

1. We doen een goede warming up in het juiste bewegingspatroon. Fietsen heeft niets te maken met krachttraining dus we doen de warming up in de gevraagde bewegingspatronen van de revalidatie training.

2. Techniek komt op de eerste plek tijdens de oefeningen.

3. We gebruiken veilige apparatuur bij kinderen.

4. We hebben het op voorhand uitgebreid over de eventuele risico’s bij krachttraining. 

5. We werken niet met een wedstrijd element in de training met eventueel mede-revalidanten.  

6. Er is altijd een Fysiotherapeut aanwezig tijdens de revalidatie training met krachtapparatuur. 

Knie artrose

Revalideren bij Fysio Fitaal

Bij Fysio Fitaal werken we met experts op het gebied van orthopedische sportrevalidatie. Onze specialisten zullen je in dit traject zo goed mogelijk begeleiden en motiveren waar dit nodig is. Door de combinatie van expertise, uitgebreide faciliteiten en passie voor sport ben je bij ons aan het juiste adres. 

Team Fysio Fitaal

Afspraak maken.