fbpx

Runners knee

Bij een runners knee worden klachten aan de buitenzijde van de knie ervaren doordat er sprake is van irritatie van een pees, namelijk de tractus iliotibialis. Naast pijn kan er ook sprake zijn van stijfheid. We spreken dus van een peesblessure. Vaak is dit het gevolg van toename van dagelijkse of wekelijkse belasting op het lichaam. Vanaf het bekken (spina iliaca anterior superior) ontspringt de musculus tensor fascia latae, welke overgaat in de tractus iliotibialis en aanhecht aan de buitenzijde van het onderbeen. De tractus iliotibialis geeft stabiliteit aan de buitenzijde van de knie. Soms ontstaan klachten aan de peesstructuur ter hoogte van de knie (vaak sport gerelateerd). Enkele onderzoeken suggereren dat de peesstructuur geen wrijving kan ervaren door vezels die dit tegenhouden (Kaplan Fibers). Andere onderzoeken suggeren dat het wel mogelijk is. Patiënten spreken regelmatig toch van een ‘schurend’ gevoel waarbij ook pijn wordt ervaren. Pijn wordt meestal ervaren aan de buitenzijde van de knie bij het buigen en strekken tijdens bijvoorbeeld hardlopen. Pijn is in dit geval een alarmbel van je lichaam waarmee het aangeeft dat de peesstructuur de belasting op dat moment eigenlijk niet zo prettig vindt. Vaak zie je dit als de intensiteit of frequentie van de training in korte tijd is verhoogd.

 Herstel bij liesklachten

Voorbeeld casus:

Je bent sinds kort begonnen met hardlopen met als doel het lopen van een marathon. Je sport je hele leven al, dus merk je dat het hardlopen je conditioneel gemakkelijk af gaat. Sinds kort voel je na het hardlopen wat pijn aan de buitenzijde van de knie. De pijn trekt snel weg, dus beslis je door te gaan met je trainingen en de opbouw in je trainingskilometers. Zo loop je ineens 20km per week in een hele korte periode. De pijn is eerst alleen na de training aanwezig, maar verplaatst zich ook naar tijdens het trainen en in rust. Het hardlopen gaat steeds minder soepel en je wordt tegengehouden door een pijnlijke knie. Het hardlopen gaat minder en je baalt. Deze ‘casus’, is een typisch voorbeeld van het te snel willen opbouwen in belasting voor je lichaam. Vaak is de conditie niet het probleem maar zijn je pezen de belasting niet gewend, waardoor ze protesteren en je pijnklachten gaat ervaren.

Deze factoren verhogen het risico op het ontwikkelen van een runners knee: 

  • Komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, vermoedelijk heeft dit te maken met een andere bekkenstand en de invloed die dit heeft op de heup en knie.
  • Mensen met O of X-benen hebben een vergrote kans doordat hiermee de pees grotere krachten moet weerstaan. 
  • Sporten met een hoge intensiteit en met veel impact op het lichaam; hardlopen,snelwandelen, wandelen, etc.

Klachten 

Wanneer iemand lange tijd met peesklachten blijft lopen zonder hier adequaat mee om te gaan kan de structuur van de pees veranderen. Dit omdat de pees zijn best doet om te herstellen na de activiteiten maar hier niet aan toe komt. Op het moment dat je adequaat omgaat met peesklachten zal herstel op gaan treden in de tijd. Wel weten we dat het herstel van dit soort klachten veel tijd in beslag kan nemen. Dit komt omdat het peesweefsel normaliter relatief weinig zuurstof vraagt (tot wel 7,5x keer minder dan een spier). Dit maakt dat het herstel van dit soort klachten veel meer tijd in beslag neemt ten opzichte van het herstel van een spiergerelateerde klacht. Kenmerken voor runners knee klachten zijn: 

  • Pijn aan buitenzijde van de knie 
  • Bergafwaarts lopen of lopen op smalle paden kan de klachten opwekken. 
  • Stijfheid bij het starten van bewegen (na enige tijd zitten of ochtendstijfheid).

Pijnklachten kunnen ervaren worden bij activiteiten met hogere intensiteit zoals hardlopen en springen. We kunnen runners knee klachten indelen in verschillende stadia. Hiermee krijgen we een beeld van de ernst van de klachten. 

Stadia van een runners knee 

  • Stadium 1; er is sprake van pijnklachten en/of stijfheid na inspanning
  • Stadium 2; er is sprake van pijnklachten tijdens de warming-up. Deze verdwijnen als je goed opgewarmd bent. 
  • Stadium 3; er is sprake van pijnklachten gedurende de hele sportactiviteit.
  • Stadium 4; er is sprake van pijnklachten ook meer dan 24 uur na de inspanning én bij dagelijkse activiteiten. 

 

Behandelen en revalideren. 

  • Balans en herstel: Wanneer een pees overbelast is, is een goede verhouding tussen belasting en rust van belang om herstel plaats te laten vinden. Belasting is uiteindelijk nodig om de pees weer in goede doen te krijgen. 
    • Eerste fase van herstel:  In de eerste fase kan er nog pijn aanwezig zijn. Hoe eerder klachten worden herkend, hoe minder irritatie er ontwikkeld zal worden in de pees. 
  • Trainen middels een pijnscore: De belastingprikkel kan rustig opgebouwd worden in de tijd waardoor steeds weer geprikkeld wordt om verder te herstellen. We accepteren hierbij wat discomfort met een pijnscore tot maximaal 4 op schaal van 0 (niks) tot 10 (extreme pijn). 
  • Geen volledige rust. Wist je dat volledige rust zeker niet de uitweg is bij dit soort klachten? Onderzoek heeft namelijk aangetoont dat een pees van mensen die volledige rust nemen dezelfde karakteristieken vertoond als de pees van iemand die deze maar blijft overbelasten.  Het verminderen van de intensiteit is soms al voldoende om door te kunnen blijven trainen met een runners knee. 

Samen revalideren

Bij Fysio Fitaal helpen we jou zo spoedig mogelijk weer terug op de baan, het veld of in de sportschool! Zo kijken wij samen met jou naar de oorzaak middels een bewegingsonderzoek. Naast een bewegingsonderzoek zetten we een hardloopanalyse in om de efficiëntie van je looppatroon in kaart te brengen. Samen werken we stapsgewijs naar een pijnvrije en gezonde situatie om weer met vol enthousiasme het sporten op te pakken. 

Herken jij jezelf in deze klachten en ben jij op zoek naar een (sport)fysio? Stuur dan een mail naar info@fysiofitaal.nl.

Afspraak maken

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.