fbpx
Selecteer een pagina

Osteoporose

Trainen met knie pijn

De snelle feiten:

  • Osteoporose komt het vaakst voor bij mensen boven de 50 jaar. 
  • Je leefstijl is sterk van invloed op het ontstaan van osteoporose.
  • Met goede voeding en krachttraining heb je zelf de touwtjes in handen!

Vanaf onze geboorte is ons lichaam non-stop in ontwikkeling. Eerst groeien we van baby uit naar sterke belastbare mensen met een fysieke piek vaak rond het 25e levensjaar. Daarna merken we toch dat we langzaam wat ouder gaan worden. Dit proces is zichtbaar van buiten (denk aan de huid), maar is binnenin net zo goed bezig. Na gemiddeld ons 45e levensjaar zal de afbraak van bot gaan versnellen ten opzichte van de aanmaak van het nieuwe. Bij vrouwen zien we dat dit proces nog wat sneller gaat doordat de oestrogeenspiegel afneemt na de menopauze. Op het moment dat de botdichtheid verminderd kan mogelijk osteoporose (botontkalking) optreden. De aanwezigheid van osteoporose maakt botten erg poreus en daarmee een stuk kwetsbaarder bij bijvoorbeeld een val.

Osteoporose of osteopenie

Op het moment dat de kwaliteit van de botten wat minder wordt spreken we niet gelijk van osteoporose. Tussen een ‘normale’ botdichtheid en osteoporose plaatsen we nog de benaming osteopenie. Dit betekent letterlijk vertaald ‘een tekort aan bot’. Van het hebben van osteopenie voel je niets en merk je in veel gevallen ook weinig. Bij het hebben van osteopenie zien we nog niet direct een verhoogde kans op het oplopen van botbreuken. Wel is het belangrijk wanneer osteopenie gesignaleerd wordt, actie te ondernemen. Dit om osteoporose te voorkomen, bij osteoporose is het risico op een breuk wel groter.

Kruisband blessure

Gradaties van osteoporose

Osteoporose wordt het meest gezien in de heupen/bekken en de rug. Vaak wordt dit ontdekt na het optreden van een fractuur en/of abnormaal lengteverlies. Om in te schatten of en in welke mate osteoporose aanwezig is wordt een classificatie gebruikt; 

  • een T-score van -1.0/+1.0 (geen probleem)
  • een T-score van -1.0/-2.5 (osteopenie)
  • een T-score van -2.5 of lager (osteoporose)

Risicofactoren op het ontwikkelen van osteoporose

Er zijn verschillende factoren bekend die bijdragen aan het ontstaan van osteoporose. 

  • Langdurig gebruik van corticosteroïden (prednisolon)
  • Een laag lichaamsgewicht (BMI <20)
  • Roken
  • De overgang bij vrouwen
  • Weinig lichaamsbeweging

Daarnaast kan osteoporose ook optreden in combinatie met andere aandoeningen zoals: 

  • Diabetes 
  • Darmproblematiek
  • Reumatoïde artritis (en verwante aandoeningen)
  • COPD

Hoe wordt osteoporose vastgesteld?

Osteoporose wordt vastgesteld door een DEXA-scan. Dit is een apparaat dat door middel van röntgenstraling kan bepalen wat de mate van botdichtheid is. In Nederland worden mensen die ouder zijn dan 50 na een botbreuk ook opgeroepen voor een DEXA-scan. Dit helpt om op tijd osteoporose op te sporen en mensen te adviseren om te starten met behandelplan. Daarnaast wordt vaak bloedonderzoek gedaan om te bepalen of er volgende vitamine D en calcium aanwezig is in het lichaam.

Symptomen bij osteoporose

 Osteoporose zelf is pijnloos. Je merkt er dus in eerste instantie niets van. Het wordt pas een probleem wanneer je valt en mogelijk iets breekt. Na een botbreuk wordt meestal pas de diagnose osteoporose gemaakt door middel van een dexa-scan. De breuk is dus hetgeen wat voor de klachten zorgt. 

 

Een breuk in de wervelkolom geeft vooral klachten tijdens het bewegen. Het opstaan uit een stoel geeft dan bijvoorbeeld de pijn in de rug. Met een wat voorovergebogen houding is het minder pijnlijk. Dit is vaak ook typerend bij mensen met osteoporose. Deze houding noemen we een kyfose. 

 

Knie artrose
Ruben Luijkx

De behandeling van osteoporose

Als we wat ouder worden neemt de calciumbehoefte van ons lichaam toe. Calcium is nodig voor een goede conditie van onze botten. Calcium bevindt zich in voedingsmiddelen zoals; zuivel, soja en verschillende groenten/noten/peulvruchten. Vind je het lastig om met deze producten voldoende calcium binnen te krijgen? Dan kun je met je (huis)arts overleggen of het nuttig is extra calcium tabletten te gebruiken.

 Calcium op zich kan weinig zonder vitamine D. Het lichaam heeft vitamine D hard nodig om calcium op te nemen in het bloed en het verbinden ervan aan de botten. Zorgen voor voldoende vitamine D in het lichaam doe je door je door voldoende naar buiten te gaan. Zonlicht is namelijk een natuurlijke stimulans voor het aanmaken van vitamine D. Daarnaast kun je bepaalde producten in je voeding terug laten komen zoals vette vis, roomboter, vlees en eieren. Vind je het lastig om aan voldoende calcium en/of vitamine D te komen. Soms kunnen supplementen een goed toevoeging zijn. Overleg hiervoor met je behandelend (huis)arts.

 Vanzelfsprekend vinden we het goed als je met osteoporose let op calcium en vitamine D inname. Echter voeding met aanvullende mineralen en vitamines zijn niet genoeg. Sterker nog, onderzoek toont bij enkel het gebruik van calcium en vitamine D weinig tot geen resultaat. Wat wel? Er moet een combinatie gemaakt worden met fysieke belasting. Door te gaan bewegen wordt onze botaanmaak gestimuleerd, ongeacht leeftijd of mate van botontkalking. Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt al dat met name krachttraining een positief effect heeft op de aanmaak van botweefsel. Naast dat deze trainingsvorm goed is voor de botten zien we ook positieve effecten op de kwaliteit van gewrichten, spierkracht en de spiermassa.

Revalideren bij Fysio Fitaal

Met osteoporose ben je bij de fysiotherapeuten van Fysiofitaal aan het juiste adres. Met onze uitgebreide kennis over active aging en training kunnen wij je optimaal begeleiden naar het zelfstandig remmen of verbeteren van osteoporose. Daarnaast zorgt onze aanpak ervoor dat het risico op vallen afneemt. Hierdoor is het mogelijk dat je de dagelijkse activiteiten en je hobby’s zonder problemen kan blijven uitvoeren. Om de juiste resultaten te behalen is het noodzakelijk om te blijven trainen en bewegen. Denk dus over de lange termijn!

Team Fysio Fitaal

Afspraak maken.