Rugklachten

Hoe ontstaan rugklachten?

Rugklachten komen helaas steeds vaker voor. Deze klachten kunnen spontaan beginnen of langzaam aan verergeren. Pijn in de lage rug kan zich ergens bevinden tussen de onderste rib en het stuitje. Meestal kun je de plek duidelijk aanwijzen. In sommige gevallen is er sprake van uitstraling, meestal in een been en heel soms in beide benen. Dit kan in de vorm van een scherpe pijn zijn, soms is er ook sprake van tintelingen. Sommige houdingen en bewegingen geven meer klachten. Soms is bewegen zelf bijna niet meer mogelijk.

Oorzaken van rugpijn

Rugpijn kan veel verschillende oorzaken hebben. In de meeste gevallen is er sprake van aspecifieke lage rugklachten. Dit wil zeggen dat de oorzaak niet direct aan te tonen is door middel van bijvoorbeeld een röntgenfoto of MRI. Meestal is de oorzaak dan te vinden in het bewegingsapparaat, dit wil zeggen in de spieren of gewrichten. Voorbeelden hiervan zijn termen zoals Spit en Lumbago. Dit zijn juist de klachten waar fysiotherapie veel voordeel heeft.

Soms is een hernia in de lage rug de oorzaak van de klachten. Vaak gaan ook deze klachten over met de hulp van fysiotherapie. Bij een hernia is er sprake van druk op de zenuw die vanuit de lage rug naar het been loopt. Over het algemeen is het zo dat de klachten in het been op de voorgrond staan dan de klachten die in de rug aanwezig zijn. Je hebt dus meer pijn in je been dan pijn in je lage rug. Vaak gaat het hierbij om een scherpe duidelijke pijn die door het been gaat.

Artrose klachten van de lage rug komen vaker voor naarmate we ouder worden. We zien met name dat de tussenwervelschijven tekenen van veroudering laat zien. Dit kan mogelijk tot klachten leiden.

Oorzaken van rugpijn
Fysiotherapie Tilburg en rugpijn

Fysiotherapie en rugpijn

Tijdens het onderzoek wordt er gekeken naar de mogelijke oorzaak van je nekklachten. Aan de hand van het onderzoek wordt een duidelijk behandelplan opgesteld. Blijven bewegen is erg belangrijk om de bewegelijkheid in de schouder te behouden. We vinden het erg belangrijk dat je begrijpt hoe mogelijk klachten ontstaan en waar je rekening mee kan houden om zo snel mogelijk te herstellen van je klachten! Naast gericht advies kan de behandeling bestaan uit het vergroten van de beweeglijkheid van de nek door manuele therapie, dry needling, diverse spier technieken en het trainen van de spieren van de rug door middel van oefentherapie.