Nekklachten

Hoe ontstaat nekpijn

Nekpijn kan plotseling of langzaam ontstaan. Soms merk je dat bepaalde bewegingen zoals het omkijken niet goed meer gaan of zelfs even niet mogelijk zijn. De pijn is vaak zeurend aanwezig en verergert met bewegen of een bepaalde houding. Soms straalt de pijn uit naar de gehele arm of zelfs de hand. Maar de uitstraling kan ook bestaat uit tintelingen van de arm en een dof gevoel van de hand. Ook is het mogelijk dat er hoofdpijn ontstaat als gevolg van nekklachten.

Oorzaak van nekpijn

Het overgrote gedeelte van nekpijn heeft geen duidelijke oorzaak. Dit wil niet zeggen dat er niets is om te behandelen maar de reden voor de pijn is niet te duiden via bijvoorbeeld een röntgenfoto of MRI. De oorzaak van deze nekklachten bevindt zich vaak in de spieren of gewrichten.

Artrose klachten van de nek komt vaker voor naarmate we ouder worden. We zien met name dat de tussenwervelschijven tekenen van veroudering laat zien. Mogelijk leidt dit tot klachten.

Soms is een nekhernia de oorzaak van de klachten. Vaak gaan ook deze klachten over met de hulp van fysiotherapie. Bij een nekhernia is er sprake van druk op de zenuw die vanuit de nek naar de arm loopt. Over het algemeen is het zo dat de klachten in de arm vaker op de voorgrond staan dan de nekpijn zelf. Je hebt dus meer pijn in je arm dan pijn in de nek. Vaak gaat het hierbij om een scherpe duidelijke pijn die in de arm loopt.

Nek pijn fysiotherapie Tilburg
Spanningshoofdpijn

Nek

Tension type headache is de meeste voorkomede vorm van hoofdpijn. Naast hoofdpijn heeft het grootste deel van de mensen met deze klachten 60-80% ook last van nekpijn....