fbpx

De lifting belt – Bjorge Janssen van Bstrongbybjorge

De lifting belt. sommigen gebruiken hem nooit, anderen enkel tijdens bepaalde oefeningen. En dan heb je nog de echte hardcore fans, die zie je nooit zonder. Zouden ze er ook mee slapen? Eigenlijk nooit bij stilgestaan.. 

Misschien gebruik je hem, maar in de gym heb je ‘m sowieso gezien! Het nut, weet jij het? Fysio Fitaal en Bjorge Janssen (strength coach en powerlifter uit Tilburg) lichten het voor je uit! In deze nieuwe blog zetten wij de feiten en fabels van het gebruik van een lifting belt voor je op een rij en weet jij of deze riem jouw status verandert naar gymhero of dat het toch blijft bij gymbro.

Uit onderzoek is gebleken dat 27% van de fanatieke krachtsporters gebruik maakt van een riem met in meer dan 90% van de gevallen als reden om blessures te voorkomen. Hieruit kunnen we dus opmaken dat we er als sporter vanuit gaan dat de riem dusdanige ondersteuning geeft dat de belasting op de rug verminderd. Prima statement, toch? 

Ik bedoel maar, de riem zit strak dus je kunt geen kant op! Niets is minder waar… Ofja, verschillende studies hebben als uitkomst dat er onvoldoende bewijs is om aan te nemen dat de belasting op de rug verminderd wordt door het gebruik van een belt. We mogen dus wel stellen dat het alles behalve bewezen is dat we een positief effect hierin mogen verwachten. 

Bjorge Janssen - @bstrongbybjorge

Helpt het gebruik van een lifting belt dan wel bij het verminderen van het risico op blessures? Een echte relatie tussen het gebruiken van een lifting belt en verminderen van blessures is nooit aangetoond. Er lijkt in sommige onderzoeken een klein voordeel gehaald te kunnen worden uit het gebruik van een lifting belt. De bewijslast hiervoor is echter van dusdanig weinig toegevoegde waarde dat we niet mogen concluderen dat een belt helpend is. Verder zien we dat er geen verschil is in vermoeidheid van de rugspieren tussen mensen die wel of geen lifting belt gebruiken. 

Een veelgemaakt statement is dat het gebruik van een lifting belt de interabdominale druk verhoogd, waardoor meer kracht geleverd kan worden. Dit klopt ook. Maar weet je ook waarom? Bjorge legt je uit hoe dit zit. Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van een lifting belt bij een 8RM squat zorgt voor een 25-40% toename in interabdominale druk. Dit omdat de lifting belt je eigenlijk iets geeft om druk tegen te zetten. Het vergroten van de interabdominale druk zorgt op zijn beurt weer voor een verhoogde stabiliteit van de wervelkolom en vermindering van druk op de wervelkolom tijdens bijvoorbeeld een squat. Het verhogen van de druk kennen we misschien in de sportschool beter onder de term ‘bracen’.

Oke, top. We verhogen de druk, en liften beter! Anderzijds zorgt de belt er ook voor dat we minder bewegingsvrijheid hebben en dus beter beschermd zijn, toch? Er is onderzoek waaruit blijkt dat het gebruik van een lifting belt de maximale buig (flexie) en strek (extensie) mogelijkheid van de lage rug verminderd. Hetzelfde geldt voor de zijwaartse buiging (lateroflexie). Daarnaast is gebleken dat het gebruik van een lifting belt ervoor kan zorgen dat je meer vanuit de benen tilt bij het verplaatsen van zware gewichten en dat er sprake was van een verhoogde controle door het verminderen van de bewegingssnelheid.

Daarnaast ondersteund hij in de uitvoering, maar kunnen we niet zeggen dat er echt een meerwaarde aangetoond is in blessurepreventie of verminderen van de belasting op de rug. 

Conclusie

Samenvattend kunnen we concluderen dat een lifting belt toegevoegde waarde heeft in het vergroten van de interabdominale druk waardoor je makkelijker je sets kunt uitvoeren. Weegt het gebruik van een lifting belt dan op tegen het niet gebruiken ervan? Dat ligt helemaal aan je situatie. Ben je bezig met bijvoorbeeld zware deadlifts en/of squats, dan zou het zeker een toegevoegde waarde kunnen hebben.

Hierbij hebben we het dan wel over écht zwaar tillen (1-8RM). Heb je de voorkeur om te trainen vanuit de optiek dat je lichaam zelf in staat moet zijn een bepaalde belasting aan te kunnen. Dan is daar ook helemaal niets mis mee. Ben jij die persoon die tijdens buikspieroefeningen of een lat pulldown een lifting belt draagt en nu niet overtuigd dit anders te doen? Dan ben je misschien gewoon niet meer te redden… 

Meer weten over het gebruik van een lifting belt, interabdominale druk (het bracen) of over training? Neem gerust contact op met Bjorge via mail of via Instagram; 

Mail: [email protected]

Instagram: @bstrongbybjorge

Afspraak maken