Selecteer een pagina

Achillespees tendinopathie – Achillespees irritatie

Klachten zijn met name bij pijn het hielbeen. Wanneer de klachten optreden is afhankelijk van hoe lang de klachten al aanwezig zijn. Peesletsel hersteld over het algemeen lastig, het is dan ook belangrijk om bij een achillespees tendinopathie contact op te nemen met een fysiotherapeut.

Oorzaak:

De achillespees is een pees die aanhecht op het hielbeen en overgaat in de kuitspier. Vaak ontstaat deze vorm van irritatie aan de achillespees door overbelasting. Een pees is een structuur die lastig herstelt. Het herstel van peesletsel is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder hoe lang de klacht al aanwezig is.

Een peesprobleem ontstaat vaak geleidelijk en neemt met de tijd in ernst toe. Het verloop van de klachten is vaak wel herkenbaar en gaat als volgt:

• Klachten bij start van een activiteit die geleidelijk verdwijnen. Dit wordt gevolgd door een na-reactie als de activiteit afgelopen is.
  • Klachten bij start van de activiteit die geleidelijk verdwijnen maar nu tijdens de activiteit al terugkeren.
  • Klachten die niet wegtrekken na de start van een activiteit en zelfs in rust aanwezig kunnen zijn.

Symptomen:

Bij een achillespees tendinopathie kunnen er verschillende klachten aanwezig zijn. Het soort klachten en het verloop van de klachten zeggen iets over in welke fase van de tendinopathie je achillespees zich bevindt. Symptomen die aanwezig kunnen zijn is bijvoorbeeld pijn onderaan bij het hielbeen, zwelling, roodheid of stijfheid. Pijn als je start met lopen.

Diagnose:

Aan de hand van een vraaggesprek en een aantal testen kan de fysiotherapeut bepalen of er sprake is van een achillespees tendinopathie of misschien een andere aandoening.

Behandeling:

De behandeling van een achillespees tendinopathie bestaat uit verschillende behandelingen. Zo kan er gebruik gemaakt worden van manuele spier- en pees technieken om de pijn te verminderen.

De behandeling bestaat in de grootste gevallen uit een combinatie van handelingen in de behandelkamer en het uitvoeren van een aantal oefeningen in de oefenzaal. De therapeut zal zich samen met de jou bezig houden met het herstellen van de balans tussen de belasting en belastbaarheid.

Dit wordt gedaan door gebruik te maken van oefentherapie. Met één of twee keer per week naar de fysiotherapeut kom je er alleen nog niet. Naast oefentherapie zullen huiswerkoefeningen een belangrijk onderdeel uitmaken van het herstel.

Last van klachten aan de achillespees of andere enkelklachten? Maak nu een afspraak bij een van onze fysiotherapeuten van Fysiofitaal.